AMBULANTA

Ginekoloska ambulanta

U AMBULANTI GINEKOLOŠKE ORDINACIJE rade specijalisti ginekologije i akušerstva, prim. dr sc. med. Jadranka Ravić i dr med. Slavko Arbanas. U okviru ove ambulante rade i dva Savetovališta – Savetovalište za rano otkrivanje raka ženskih polnih organa i dojke i Savetovalište za planiranje porodice.

• Ginekološki pregledi– ginekološki pregled je prvi i osnovni pregled kod svake žene. Vrši se da bi se utvrdilo prisustvo infekcija, seksualno prenosivih bolesti, promena na jajnicima, materici i vrši se uvek kada žena ima bilo kakav ginekološki problem.
  • Ultrazvučni ginekološki pregledinam daju dodatna saznanja o izgledu, veličini i eventualnim promenama na jajnicima, materici i jajovodima. Ultrazvučni pregled je neohodna dopuna ginekološkog pregleda. Ovo je razlog zbog čega se, uz klasičan ginekološki pregled, ultrazvuk organa male karlice smatra standardnim postupkom prilikom posete ginekologu. Vrši se radi utvrđivanja uzroka bola u karlici, uzroka vaginalnog krvarenja, ispitivanja upalnih procesa u karlici, lociranja spirale, ispitivanja veličine i izgleda kao i debljine zida materice kao i zbog provere bilo kakvih promena koje su utvrđene ginekološkim pregledom. Ginekološki i ultrazvučni pregledi se vrše i u odsustvu tegoba, a u sklopu redovnog, godišnjeg sistematskog pregleda žene.
  • Analiza nativnog preparata vaginalnog sekreta
  • Vaginalni i cerviklanii brisevi na bakterije, gljivice,
  • Cervikalni brisevi na Mikoplazmu, Ureaplazmu i Klamidiju– ovo su bakterije koje su najčešći uzroci infekcija u generativnom periodu i muškaraca i žena. Ove infekcije su poznate su “tiha polna infekcija” jer su simtomi neprimetni, a ako se ne utvrdi i ne leči, vremenom može trajno da ošteti polne organe i da dovede čak i do steriliteta i kod žena i kod muškaraca. Prirodna posledica nelečene infekcije je neprohodnost jajovoda (oko 10{8fe4410a4282107f1d980bca4d73c760dc0e4fa0a9a93e8da1b9127205eba39d}) i povećan rizik za vanmeteričnu trudnoću. U našoj zemlji se ne radi rutinski, ali u postupku pripreme za vantelesnu oplodnju je obavezna, kao i u slučajevima dugotrajnih ili čestih problema sa pojačanim sekretom. Jednogodišnja kontrola prisustva ove infekcije je od dragocenog  značaja za očuvanje reproduktivnog zdravlja i žena i muškaraca. Ove seksulano prenosive bakterije se mogu dijagnostikovati na dva načina: klasičnom bakterijskom analizom i  savremenom PCR analizom. Obe su pouzdane i sigurne, razlika se u ceni,  pri čemu je PCR skuplja i u slučaju pozitivnog nalaza na Mikoplazmu i Ureaplazmu se ne dobija antibiogram sa preporukom na koje  lekove najbolje reaguju ove bakterije. Zato je preporuka da se prvo radi klasičnom metodom, a nakon lečenja i dobijanja negativnog nalaza  klasičnom metodom, potrebno je  potvrditi izlečenje i sa PCR metodom.
  • Brisevi na HPV infekcijuovo je najčešća, polno prenosiva bolest koju izaziva humani papiloma virusHPV. Infekcija ovim virusom je veoma česta ali svega  oko 30{8fe4410a4282107f1d980bca4d73c760dc0e4fa0a9a93e8da1b9127205eba39d} inficiranih razvija kliničke simptome, što zavisi od stanja imunološkog sistema. Postoji veoma veliki broj ovih vrsta virusa, od kojih se neki  direktno povezuju sa razvojem raka na grliću materice. Za žensku populaciju najznačajniji su visokorizični tipovi virusa (16, 18, 31, 33, 39, 45, 51, 52, 56) koji dovode do pojave “opasnih” promena na  epitelu grlića materice i to u odsustvu bilo kakvih simptoma. Ukoliko se ovo ne otkrije na vreme i ne leči pravilno, jednog dana (u dužem nizu godina) može da dođe do razvoja raka na grliću materice. Zbog toga je veoma značajno da se, osim Papa testa i kolposkopije grlića, uzima povremeno i bris grlića na prisustvo HPV infekcije sa ciljem da se utvrdi da li je HPV infekcija prisutna, a ako jeste koji je virus izazvao ovu infekciju.
  • Utvrđivanje uzroka i lečenje neurednih krvarenja
  • Osnovna dijagnostika steriliteta
  • Utvrđivanje početka klimakterijuma, prevencija i lečenje tegoba koje se javljaju u ovom periodu života žene. Klimakterijum je period nakon poslednje menstruacije, To je životno doba žene kada dolazi do postepenog gašenja hormonske aktivnosti jajnika. Zbog klimakteričnih tegoba se većina žena i javlja ginekologu. Najčešće su u pitanju napadi vrućine (valunzi), izrazito pojačano znojenje (posebno noću), nervoza, strah, depresija, promene raspoloženja, suvoća kože, kose, noktiju. Poseban problem predstavlja suvoća sluzokože vagine koja uzrokuje bolne odnose. Ovo su tegobe koje žena veoma brzo oseti ali postoje i one koje, kada se dese, mogu da predstavljaju ozbiljan zdravstveni problem, te ih zbog toga treba znati i delovati u smislu njihove prevencije. To su, pre svega, osteoporoza-smanjena gustina gostiju zbog čega kosti postaju krhe i lako lomljive. Osim toga raste i učestalost kardiovaskularnih bolesti -infarkta i moždanog udara. Zbog toga je dužnost svakog ginekologa da svaku ženu upozna sa ovim tegobama kao i da joj da savete za njihovu prevenciju, a ujedno da je i upozna s prednostima i nedostacima hormonske supstitucione terapije ukoliko njeno stanje to zahteva.