“BOLJE SPREČITI NEGO LEČITI” PREVENCIJA ENDOKRINOLOŠKIH BOLESTI – ŠEĆERNE BOLESTI

08.03.2019.
7.jpg

Šećerna bolest (dijabetes) je oboljenje koje nastaje usled nedovoljnog lučenja ili delovanja insulina, hormona koji se stvara u žlezdi gušterači – pankreasu, a  odgovoran je za pravilan metabolizam šećera. Po kriterijumima Svetske Zdravstvene Organizacije dijabetesom nazivamo stanje kada je količina šećera u krvi našte (jutarnja i 8-10 sati nakon posledenjeg obroka) veća od 7.0 mmol/L ili šećer u bilo kom slučajnom uzorku krvi ≥11,1 mmol/l. Normalna vrednost je od 3,6 do 6,1 mmol/L.

Dijabetes se smatra hroničnim oboljenjem. Merama prevencije i menjanjem životnim navika obolelih, dijabetes se može kontrolisati i smanjiti mogućnost komplikacija, koje prate život sa ovom bolešću. Primarna prevencija uključuje promociju zdravog načina života uz kvalitetno izbalansiranu umerenu redovnu fizičku aktivnost. Dobro regulisana šećerna bolest je odlična prevencija za nastanak komplikacija na svim krvnim sudovima i kardiovaskularnih bolesti  obolelih.

Najčešći simptomi dijabetesa su:

• Izražena žeđ;
  • Učestalo mokrenje;
  • Gubitak telesne mase uprkos često povećanom apetitu;
  • Brzo zamaranje i osećaj malaksalosti.;
  • Mučnina;

Većina obolelih ima simptome, međutim bolest se veoma često otkrije slučajno prilikom nekog od kontrolnih pregleda. Ako imate neki od ovih simptoma, potrebno je da obavite osnovne laboratorijske analize. Postoji poseban  test pomoću kojeg se ispituje sklonost ka šećernoj bolesti. U pitanju je “Test opterećenja glukozom-šećerom” (OGTT). Ovaj test se izvodi primarno ako postoje gore navedeni simptomi i kod pacijenata kod kojih je analizom krvi i urina utvrđen nivo jutarnje glukoze između 6,1 do 6,9 mmol/l i više.

Prevencija ove bolesti podrazumeva:

• Redovne godišnje sistematske preglede;
  • Izbegavanje stresa;
  • Redovna fizička aktivnost
  • Izbegavanje brze hrane, gaziranih pića i industrijskih slatkiša.

U Poliklinici GINAKO, specijalista Interne medicine, dr med. Danijela Šatlan-Ranković sprovodi prevenciju, dijagnostiku i lečenje šećerne bolesti. U smislu prevencije i ranog otkrivanja početnih oblika šećerne bolesti  predlaže se da jednom godišnje uradite sledeće:

1. laboratorijske analize (sedimentacija, urin, analiza jutarnjeg šećera našte-ŠUK, kompletna krvna slika, analize funkcije jetre, pankreasa i bubrega – ALT, AST, bilirubini, amilaza, kreatinin i urea, eletroliti, ukupni proteini, indeks ateroskleroze (kompletne masnoće)
  2. ultrazvučni pregled trbuha
  3. zakažete pregled kod dr Danijele Šatlan-Ranković