“BOLJE SPREČITI NEGO LEČITI” PREVENCIJA KARCINOMA DOJKE

08.03.2019.
shutterstock_37245157-1200x800.jpg

PREVENTIVNIM PREGLEDIMA ČUVATE SVOJE ZDRAVLJE, JER SAMO ZDRAVA ŽENA JE SREĆNA ŽENA, A SA NJOM JE ONDA SREĆNA I NJENA PORODICA

Karcinom dojke je najčešći maligni tumor kod žena u našoj zemlji i predstavlja vodeći uzrok smrti žena od maligniteta. Dnevno se na teritoriji Srbije beleži 13 novootkrivenih slučajeva, a 4 žene umro od ove opake bolesti. Od toga je čak 20% umrlih žena mlađe od 50 godina starosti. Jedna od 8 žena može očekivati da će tokom svog života oboleti od ove bolesti.

Oduvek je, kroz istoriju medicine, od starog Egipta, zatim Hipokrata u Staroj Grčkoj pa sve do savremenog doba rak dojke bio neizlečiva bolest. Sadašnje generacije lekara konačno imaju mogućnost da obezbede obolelim ženama izlečenje i to lečenjem bolesti koja se otkrije u najranijim fazama, kada se još uvek karcinom ne može napipati, tj. kada je manji od 14mm, jer je tada potpuno izlečenje moguće u 97% slučajeva. Način da karcinom dojke otkrijemo u ovim početnim stadijumima je skrining, tj. redovni mamografski pregledi svake 2 godine. Kod nekih žena se zbog specifične građe dojki mamografija mora upotpuniti ultrazvučnim pregledom.

Otkrivanjem karcinoma dojke u ranoj fazi smanjuje se smrtnost, broj obolelih kod kojih  se bolest proširila na druge delove tela, broj operacija kojima se uklanja cela dojka, a omogućavaju se operacije kojima se otklanja samo mali deo dojke, smanjuje se broj pacijenata kojima je potreban agresivniji oblik hemoterapije, a značajno se povećava dužinu preživljavanja kao i dužinu preživljavanja bez povratka (recidiva) bolesti.  Zbog toga je  oporavak brži, smanjuje se invalidnost, a kvalitet života je bolji nego kod žena kod kojih se bolest otkrije u kasnijim fazama.

Smatra se da su faktori rizika za nastanak karcinom dojke:

• godine života (starije od 45 godina),
  • bolest u porodici (majka, sestra, tetka, baka),
  • prvu menstruaciju pre 12. godine i poslednja posle 50. godine;
  • nerađanje ili prvi porođaj posle 30. godine života;
  • hormonska terapija duži niz godina bez kontrole ginekologa,
  • alkohol i duvan;
  • gojaznost i fizička neaktivnost.

Međutim, najveći broj obolelih žena nema ni jedan od pomenutih faktora rizika, te je neophodno da se sve žene redovno javljaju na kontrolne preglede.

Način da karcinom dojke otkrijemo u početnim stadijumima je skrining koji se sprovodi redovnim mamografski i ultrazvučnom pregledima. Preporuka je da sve žene ultrazvučni pregled rade jednom godišnje, a mamografiju na dve godine. Redovni ultrazvučni pregledi bi trebalo da počnu već oko 20-25 godine, pa sve do 40. godine života, kada bi trebala da se uradi i  prva mamografija, a najkasnije u 45.godini života. Dalju dinamiku određuje radiolog u zavisnosti od rezultata ovih pregleda. Kod mamografskog snimanja se  koristi potpuno neškodljiva doza zračenja koju dobijamo i od sunca, zemljišta i naše okoline za samo 6 nedelja života, a  prilikom ultrazvučnog pregleda zračenje uopšte ne postoji, te su oba pregleda potpuno bezbedna.

Ultrazvučne preglede dojki,  a i sve ostale standardne i dopler ultrazvučne preglede kod nas obavljaju tri radiologa:

dr med. Nataša Jeremić

dr med. Biljana Lalić Ognjenović